• انتشار: 1401/02/26 - 19:32
  • تعداد بازدید: 344
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
دکتر طریفی حسینی تاکید کرد؛

لزوم توجه نظام آموزشی به مهارت‌آموزی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست با کارشناس مسئولان  و کارشناسان برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی استان‌ها، گفت: با توجه به این یکی از اهداف تاسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی این است که دانش‌آموزان استثنایی پس از تحصیل به خودکفایی فردی، اجتماعی  و اقتصادی در جامعه برسند، بر همین اساس مهارت‌آموزی این دانش‌آموزان اهمیت بسیاری دارد.

به گزارش روابط عمومی  و امور بین الملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ دکتر حمید طریفی حسینی در این نشست  که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با بیان اینکه دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی بزرگترین گروه دانش‌آموزان استثنایی تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی هستند، گفت: حدود 58 هزار دانش‌آموز کم‌توان‌ذهنی در حال تحصیل هستند که برای آن‌ها در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برنامه‌ریزی  آموزشی  و درسی  صورت می‌گیرد.
وی در ادامه گفت: سایر گروه‌های دانش‌آموزان استثنایی می‌توانند از کتاب‌های درسی عادی که در سازمان پژوهش  و برنامه‌ریزی آموزشی تالیف می‌شود، استفاده نمایند، اما برای دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی، کارگروهی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد که در این کارگروه برای این دانش‌آموزان کتاب‌های ویژه‌ای  تالیف می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی درسی برای دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی گفت:  باید در حوزه تالیف و برنامه‌ریزی درسی و آموزشی  دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی شبکه‌ای ایجاد شود تا از ظرفیت علمی کارشناسان و معلمان در جهت برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی استفاده شود.
طریفی حسینی با بیان اینکه در برنامه راهبردی  چهارساله سازمان آموزش و پرورش استثنایی به بحث عدالت آموزشی تاکید شده است، گفت: پوشش تحصیلی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی یکی از جلوه‌های عدالت آموزشی است و باید ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها در جهت تحت پوشش قرار دادن این دانش‌آموزان برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.
وی با اشاره به اهمیت آموزش پیش‌دبستان برای دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی گفت: پوشش تحصیلی نوآموزان کم‌توان‌ذهنی در مقطع پیش‌ دبستان  محور اساسی فعالیت‌های گروه‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی استان‌ها است و باید تلاش شود این نوآموزان جذب شوند  و مهارت‌های شناختی پایه آن‌ها برای دریافت آموزش‌ها در پایه‌های تحصیلی پیش رو تقویت شود.
معاون وزیر درخصوص خدمات توان‌بخشی به دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی گفت: با توجه به نقش و اهمیت خدمات توان‌بخشی در آموزش این دانش‌‌آموزان باید کارشناسان ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان‌ها مقدمات لازم را فراهم کنند که دانش‌آموزان خدمات درون و برون مدرسه‌ای توان بخشی را دریافت کنند.
طریفی حسینی با بیان اینکه یکی از برنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی این است که دانش‌آموزان کم‌توان‌ذهنی سطح  بالا در طرح تلفیقی قرار بگیرند و وارد مدارس عادی شوند، گفت: هم چنین  باید اقداماتی در راستای برگزاری کلاس‌های جبرانی برای این  دانش‌آموزان توسط استان‌ها صورت بگیرد.

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 6063
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید